Zoeken
  • Eva Kalter

Ben jij ook zo'n type?

Blader je wel eens damesbladen door? Dan ken je ongetwijfeld die testjes om te bepalen wat voor type jij bent. Als je een lijst met vragen invult en de bijbehorende scores bij elkaar optelt, ontdek je of je gevoelig bent of juist niet, of je een mensenmens of individualist bent, tot welk vakantietype jij behoort en meer van dat soort interessante zaken. Altijd leuk om zo'n testje te doen, toch? Vooral als je de vragenlijst samen met een vriendin invult. Garantie voor uren plezier.


Maar wat doe je met de uitslag? Zegt die score nou echt iets over jou? En als je jezelf al herkent in de uitkomst van de test, dóe je er dan ook daadwerkelijk iets mee? Heb je iets geleerd over jezelf waardoor je daadwerkelijk een andere beslissing gaat nemen over je vakantie of waardoor je iets gaat aanpassen in je gewoontes? Als ik voor mezelf moet antwoorden, dan is het een overtuigd 'nee'. Ik vind het vermakelijk, soms grappig maar eigenlijk altijd onbelangrijk.


En nu kom ik ook met een type-indeling. Weliswaar zónder bijbehorende vragenlijst met punten, maar niettemin een type-indeling. En ik zou het zo fijn vinden als de uitkomst je iets leert over jezelf wat je nog niet wist. En sterker nog, dat het aanleiding geeft tot een aanpassing van wat je doet of kiest.



Wat voor type ben jij? Doe de test.


Nieuwsgierig geworden? Daar gaan we dan.


Twee Amerikaanse gyneacologen beschreven in 2010 vier verschillende stress-types. Zij keken naar de neurobiologische werking van stresshormonen, de werking van het autonome zenuwstelsel en hun praktijkervaring. Op basis van hun resultaten maakten ze een indeling van vier stresstypes.

Het Turbo-type

Je werkt altijd hard. Je kunt veel aan en je bent heel productief. Onder stress schakel je over op een nog hogere versnelling. Je voelt je vaak onrustig. Eigenlijk ben je doodop, maar je kunt niet stilzitten. Je voelt je opgejaagd, prikkelbaar, ongeduldig en het lukt je niet meer te ontspannen. Je kunt last hebben van allerlei angsten of zelfs paniekaanvallen. Je hebt moeite met inslapen en je wordt onrustig wakker. Vaak ben je ook vergeetachtig.


Het Crash-type

Je bent een hele betrouwbare medewerker. Je kunt veel dingen tegelijk en je gaat lang door. Maar je voelt geen waarschuwingssignalen en je crasht als de stress je teveel wordt. Je kunt dan helemaal niets meer en ligt voor apegapen op de bank. Grote kans dat je weekend- of vakantiemigraine hebt. Regelmatig ben je aan het piekeren en peinzen over een specifiek probleem. Je kunt je zwak, minderwaardig en/of depressief voelen. Vaak word je vroeg wakker.


Het Hooggevoelige type

Je bent sensitief en talentvol. Je raakt door kleine dingen al uit evenwicht. Hierdoor kun je je angstig gaan voelen en word je afgeremd.

Als je je boos voelt, richt je die boosheid niet naar buiten, maar richt je het naar binnen, tegen jezelf. Je weet dat er veel talent in je zit, maar dat het er niet uitkomt. Je kunt om kleine dingen van slag raken. Je piekert je suf over van alles en nog wat en je voelt je vreselijk moe. Mogelijk heb je last van hyperventileren, waarbij je heel angstig wordt. Of andersom. Je kunt je machteloos en depressief voelen.


Het Bore-out type

Je slim en een onafhankelijke denker. Je raakt vooral gestrest als er te weinig van je gevraagd wordt. Als je gestrest bent, trek je je terug en is het lastig om je nog te motiveren.

Uit angst voor een burn-out kan je jezelf onder-belasten. Als je pijn voelt, word je angstig en trek je je terug met vage klachten zoals maagkramp, buikpijn, hoofdpijn of een licht gevoel in je hoofd. Je kunt heel gefixeerd raken op een probleem en je hebt de neiging je af te zonderen. Je kunt je zwak en heel vermoeid voelen en last van je ingewanden hebben.


En, in welk type herken jij jezelf het meeste? En heb je een idee wat je kunt aanpassen om je patroon te doorbreken? Vaak zijn veranderingen nodig op verschillende gebieden. Fysiek, emotioneel, mentaal en op het gebied van zingeving. Laten we eenvoudig beginnen. Een kleine fysieke aanpassing voor het Turbo-type zou kunnen zijn om regelmatig te pauzeren en niet achter elkaar door te gaan. Het Crash-type zou maatregelen kunnen treffen om beter te slapen. Het Hooggevoelige type zou zich kunnen richten op verschillende ontspanningsmethodieken en het Bore-out type kan manieren bedenken om zichzelf te activeren.


Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd in welk type jij jezelf het meeste herkent en wat je zou kunnen aanpassen. Wil je het me laten weten?





REGELMATIG TIPS EN MOTIVATIE ONTVANGEN OM JE ONZEKERHEID DE BAAS TE WORDEN?

Contact

06-28 69 61 89

eva@kappacoaching.nl

Wageningselaan 2

3903 LA Veenendaal

© 2020 Kappa Coaching

logo-horizontaal-final.png