top of page
Zoeken
  • Eva Kalter

Werkplezier? Hoe dan?

Pasgeleden kwam ik op internet de issuekalender tegen. Op deze kalender staan alle dagen in het jaar die een bepaald thema hebben meegekregen. Zo blijkt het 25 april Reddingbootdag te zijn, 13 augustus Linkshandigendag en 27 november E-mailloze vrijdag. Nooit van gehoord, maar bere-interessant. Op 28 januari is het de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Ook nooit van gehoord, maar ik weet wel dat het werkplezier in de zorg nou niet direct heel hoog wordt gewaardeerd.


Plezier hebben in je werk hangt van veel verschillende dingen af. Uiteraard is hier veel onderzoek naar gedaan, en van alle antwoorden die gegeven zijn op de vraag waardoor je werkplezier wordt bepaald, worden er zeven verschillende factoren het meeste genoemd. Nieuwsgierig welke dat zijn? Hou je vast.

  • goede beloning en arbeidsvoorwaarden

  • leuke collega's

  • goede werk-privébalans

  • betekenisvol werk

  • feedback en erkenning

  • vertrouwen in de organisatie

  • autonomie en meedoen bij besluitvorming

(Voor wie het zich afvraagt: deze gegevens komen uit de Employability Special van de Raet HR Benchmark 2018.)


Hoe zit dat eigenlijk met jouw werkplezier, ook al werk je misschien niet in de zorg? Als aan jou gevraagd werd door welke factoren je werkplezier wordt bepaald, wat zou jij dan antwoorden?

We kunnen allemaal onze eigen ranglijst maken van de zeven factoren. Op het moment dat je veel stress ervaart op je werk, kan dat heel goed komen omdat er iets mist in de dingen die jij belangrijk vindt voor je werkplezier. Iets wat bij jou hoog in je ranglijst staat.

Als je bijvoorbeeld leuke collega's heel belangrijk vindt, en je werkt vooral alleen of je hebt weinig aansluiting bij je collega's, dan is het logisch dat dat kan gaan wringen. Wordt er veel van je gevraagd, maar vind je dat de arbeidsvoorwaarden te wensen overlaten en je loon ook niet denderend is, dan wordt het werk je al gauw teveel (kijk maar naar de situatie in het onderwijs). Snap je?

Het is dus altijd zinvol om bij werkstress te kijken naar de dingen die jij belangrijk vindt in je werk. Komen die voldoende aan bod? Ben je er tevreden over? En als dat niet het geval is, is het mogelijk om dingen aan te passen, waardoor je meer werkplezier ervaart? Soms kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken.


En voor een beetje extra werkplezier heb ik nog drie tips voor je verzameld, die zelfs wetenschappelijk onderbouwd zijn. Wat wil je nog meer?


Plezier met je collega's voor meer werkplezier

Tip 1. Word goede maatjes met je collega's. Goede contacten op je werk zorgen ervoor dat je je meer betrokken voelt bij wat je doet, en dat je daar je best voor wil doen. Nou hoef je echt niet per se vrienden te worden met al je collega's. Het helpt ook al als je iets aardigs voor hen doet of iets voor hen kan betekenen. Je zult je dubbel zo snel tevreden voelen en nog een leuke bijkomstigheid: socialere werknemers hebben eerder succes en maken gemiddeld vaker promotie dan mensen zonder veel leuke sociale contacten op de werkvloer. Veel kopjes koffie halen dus!


Tip 2. Beweeg (niet). Zorg dat je regelmatig van je werkplek afkomt. Zelfs al je buiten werktijd regelmatig sport, is het belangrijk om gedurende je werkdag regelmatig te bewegen. Neem de trap in plaats van de lift en ga in de lunchpauze even naar buiten. Wist je trouwens dat je van wandelen creatiever wordt? Je zult de eerste niet zijn die tijdens een wandelingetje opeens een briljante oplossing ontdekt of een geniale inval krijgt.

Of ga juist wel stilzitten en doe even een ontspanningsoefening. Dit is een van dé manieren om stress te lijf te gaan en de spanning die je gedurende de dag hebt opgebouwd en in je lijf hebt vastgezet, los te laten.


Tip 3. Neem even een moment om stil te staan bij de voortgang die jij en je collega's hebben gemaakt. Dat zorgt voor zelfvertrouwen en geeft een prettig gevoel. Voor positieve feedback hoef je dus echt niet te wachten op de goedkeuring van leidinggevenden.

En als je dan toch aan het reflecteren bent, maak er dan een gewoonte van om dagelijks even een lijstje te maken van vijf dingen waar je je goed over voelt, waar je trots op bent of waar je dankbaar voor bent. Mensen die hier een gewoonte van hebben gemaakt, maken zich minder zorgen en kijken net wat vrolijker de toekomst in.


Wat denk je, gaat het lukken om jouw werkplezier een boost te geven? Ik ben heel benieuwd wat jij gaat veranderen en lees het graag van je. Wist je trouwens dat je die ontspanningsoefening van tip 2 gratis kunt downloaden van mijn website? Voor je gemak plaats ik hier de link. Heel stressvrij, toch?

Ik wens je veel (werk)plezier!







bottom of page